På disse sider publiserer blogtidsskriftet Knokkelklang sine artikler og andre skriverier. For mening og oversikt, gå til hovedsiden.

Er teksten for bred for deg? Justér bredden på vinduet ditt.

tirsdag

Hemmelighet

”Tajemnica”, av Maria Komornicka

Gjendiktet av Aleksandra Mazurek Søderlind


Hemmelighet

Min hemmelighet røper jeg ikke, jeg
forteller den til ingen.

Det jeg ustanselig tenker på, det mine dager
og netter er fylt med.

Om den er en lyd for mine ører, eller et bilde
for lukkede øyne, eller innholdet i
usynlige tanker – det sier jeg ikke.

Eller om den er en ensom gråt, eller fryd over
et smil i mørket, eller visdom.

En illusjon eller fortryllelse, et ønske eller
modnende forsett; kjærlighet eller medisin
mot kjærligheten; eller hatet.

Jeg røper ikke min hemmelighet, forteller ei
om jeg lever for den eller dør av den.

Jeg skal legge meg i gresset, blant
smørblomster og ville urter, for å tenke
over hemmeligheten min, og himmelen
skal innhylle ansiktet mitt i blått.

_____


Om forfatteren: Maria Komornicka (1876–1949). Polsk modernistisk dikter, oversetter og litteraturkritiker. Aktiv i miljøene i Kraków og Warszawa fram til hun som trettien år gammel brenner alle sine kjoler, overbevist om at hun er en mann, ættens arving. Siden signerer hun sine verk som Piotr Odmieniec Włast, et navn som viser til hennes forfader. Hun fortsetter å skrive stadig mer visjonære dikt og tilbringer resten av livet i isolasjon.

Diktet Hemmelighet gjengis etter hennes Utwory poetyckie, utgitt av Wydawnictwo Literackie i 1996, under Maria Podraza-Kwiatkowskas redaksjon.

_____

Gjendikteren: Aleksandra Mazurek Søderlind (f. 1978) er utdannet bokorm (eller filolog med fokus på nordisk middelalder). Pensjonert svartmetallmusiker og aspirerende DJ. Skeptiker med sans for bisarre ideer og eksentrisk kunst. Kaffe og malurt. Orkideer og påfuglfjær. Katter og alt som er tweedgoth. Skriver bloggen Mju! Oversetter nå og da. Jobber til daglig som lærer og veileder.
_____